AD Administration Powershell

AD Administration Powershell

Fjern grupper fra bruger

AD Administration via Powershell er ret nemt

Du kan lave mange små scripts som gør dit liv nemmere med arbjedet med AD administrationen..

Du kan fjerne grupper fra brugere i stedet for at fjerne brugere fra grupper som vist i mit andet script, Se her

Dette er ret simpelt og kræver ikke meget. se nedenfor beskrivelsen er her.:

$Groups variablen er til for at finde ud af hvilke grupper $AdUser er medlem af. Jeg bruger her SamAccountName for lethedens skyld.

Bruger er Medlem af MemberOf

Derefter køre en Remove-ADPrincipalGroupMemberShip beskrevet her, som tager grupperne en efter en og fjerner brugeren.

Normalt vil Powerhell spørge hver gang, men slå jeg fra med -Confrim:$False så slipper man for det.

det fulde script ser du neden for, du skal være opmærksom på at det bare kører og fjerner grupperne fra bruger.

AD Administration Powershell Script

$AdUser = Read-Host "hvilken bruger"
$Groups = (Get-ADUser -Identity $($Aduser.SamAccountName) -Properties memberOf).memberOf
Remove-ADPrincipalGroupMembership -Identity $($Aduser.SamAccountName) -MemberOf $Groups -Confirm:$False

Nemt ikk,

Der findes mange scripts på nettet, jeg vil forsøge at lave dem som man også kan bruge i dagligdagen, og alle de scripts jeg laver har jeg brugt eller bruger jeg staidg.

min mission er at lave et komplet OnBoarding og OffBoarding så oprettelse og nedlæggelse eller flyting af brugere bliver en leg.,

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.